Myślenie naukowe i matematyczne w edukacji przedszkolnej rozwijane jest podczas zabaw tematycznych, gier i zabaw dydaktycznych, zabaw konstrukcyjno-manipulacyjnych, podczas wykonywania wszelkiego rodzaju doświadczeń, prowadzenia obserwacji, wyciągania i formułowania wniosków, łączenia przyczyny ze skutkiem, przewidywania konsekwencji.
W bieżącym szkolnym na rozwój myślenia naukowego i matematycznego w oddziałach przedszkolnych miały wpływ stosowane na zajęciach zabawy tematyczne, scenki dramowe z zakresu bezpieczeństwa (np. właściwego korzystania z urządzeń elektrycznych), właściwych zachowań podczas występowania zjawisk atmosferycznych (burza, huragan, pożar, powódź).
Na rozwój myślenia naukowego i matematycznego duży wpływ miały często stosowane gry planszowe, gry dydaktyczne, układanie puzzli, rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek, układanie wyrazów z klocków literowych, rozsypanek literowych i sylabowych, konstrukcyjno- manipulacyjne a także wykonywanie doświadczeń: obieg wody w przyrodzie, topienie lodu, śniegu, zamarzanie wody, hodowla roślin; obserwowanie, wyciąganie i formułowanie wniosków, oraz łączenie przyczyny ze skutkiem.
Muzyczna matematyka
Zadanie polega na sumowaniu podanych wartości rytmicznych tak, aby po dodaniu otrzymać tylko jedną większą wartość.
Polecenie
Zsumuj w każdym rzędzie wszystkie wartości rytmiczne, a następnie wpisz prawidłową odpowiedź, wyrażoną tylko jedną nutą, w puste okienko.
Umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych to jedna z kompetencji kluczowych którą uczniowie kształtują w zależności od poziomu edukacyjnego na jakim się znajdują.
W klasach I-III dzieci uczą się poprzez manipulację przedmiotami, dochodzeniem do własnych wniosków, a dopiero potem tworzą pojęcia dzięki procesowi interioryzacji.
Przykładami działań rozwijających myślenie matematyczne i logiczne mogą być :
-poznanie monet, banknotów, następnie planowanie zakupów z liczeniem reszty poprzez zabawy w sklep,
-oglądanie termometrów, określanie temperatury dodatniej i ujemnej, obliczanie różnicy temperatur, tworzenie mapy pogody lub na podstawie gotowych map określanie pogody w danym rejonie Polski,
-ważenie przedmiotów (poznanie odważników, odważanie produktów z uwzględnieniem kilogramów i dekagramów , a następnie rozwiązywanie zadań tekstowych w których należy obliczyć brutto, netto lub tarę oraz zadania dotyczące porównywania różnicowego i ilorazowego ważonych przedmiotów,
-obliczanie długości łamanych (otwartych i zamkniętych )poprzez zabawy ze sznurkiem- tworzenie różnych łamanych, liczenie ich obwodu krokami, mierzenie miarką centymetrową obwodu głowy, doniczki, a następnie rysowanie na kartce linijką, mierzenie ich długości w centymetrach.
W przypadku obliczania obwodu figur geometrycznych odnoszenie się do własności figur i wykorzystanie ich do tworzenia wzorów według których mogą liczyć obwody. W zadaniach z treścią planują czy wystarczy np. tasiemki do obszycia serwetki, bądź siatki do zbudowania wybiegu dla psa mając do dyspozycji odpowiednią ilość siatki.
Każde dziecko pracuje w indywidualnym tempie. Jedno potrzebuje mniej czasu, inne więcej, jedno więcej doświadczeń inne mniej. W swojej pracy stosuję również różne zagadki logiczne, łamigłówki, rebusy, krzyżówki. Wszystko to wpływa na rozwój myślenia logicznego i matematycznego.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Skorzeszycach
Skorzeszyce, 26-008 Górno
tel/fax: 41 30 23 008
email: spskorzeszyce@o2.pl
© 2011 - 2024 SP Skorzeszyce, Wszystkie prawa zastrzeżone